Oleh: Dr. Mohd Hilmi b. Abdullah pustakahilmiyahoo pustakahilmi. blogspot Kata pepatah. 8220Benih yang baik, jika jatuh ke tanah menjadi pohon, jika jatuh ke laut menjadi pulau8221. Begitulah perumpamaan Yang Paling Tepat Diberikan Ke Atas Sahibus Samahah, Mufti Perak, Tan Sri Dato8217 Seri, (Dr.) Hj. Harussani b. Hj. Zakaria. Anak bongsu kepada pasangan Hj. Zakaria b. Hj. Osman dan Hjh. Zainab bt. Jalaluddin ini dilahirkan pada 8. April 1939 von Kg. Parit Tok Ngah, Tanjung Piandang, Parit Buntar, Perak. Ayah beliau yang berasal dari Banjarmasin, Kalimantan merupakan seorang yang tegas dalam memberi dänisch agama kepada anak-anaknya. Pernah ketika kecil dahulu, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani dimarahi ayahandanya kerana balik lewat petang akibat leka bermain bola sepak bersama kawan-kawannya. Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani mendapat pendidikan awal von Sekolah Melayu Kg. Kedah, Parit Buntar, sebelum menyambung Pengajian di Anglo Chinesische Schule, Parit Buntar. Bagaimanapun, takdir Allah s. w.t. Pada ketika ini terdetik di hati Zuletzt gesucht: Tan Sri Dato8217 Seri untuk mempelajari ilmu-ilmu agama secara mendalam. Ketika beliau menyatakan Hasrat untuk keluar Dari sekolah, Tan Sri Dato8217 Seri Telah dipujuk oleh Guru-Guru di sekolah tersebut Agar menimbang balik hasratnya itu memandang Tan Sri Dato8217 Seri adalah Pelajar Cemerlang di sekolah tersebut. Namun bak kata pepatah. 8220Kalau hendak seribu daya, kalau tak hendak seribu dalih8221, 8220alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan8221, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani tekad untuk menyambung pengajian beliau di Sekolah Idrisiah, Kuala Kangsar, Perak, Dari tahun 1956 hingga 1959 sebelum menyambung pula pengajian Agama beliau di Kuliah Al-Attas, Johor Bahru, Johor Dari tahun 1959 hingga 1960. Di sini beliau merasa amat bertuah kerana Tenaga-tenaga pengajar von sekolah baru beliau ini kebanyakannya berasal dari Hadramaut, Yaman. Tanpa berlengah lagi, Sri Dato8217 Seri mengambil kesempatan daripada tenza-tenaga pengajar tersebut untuk mendalami bahasa Arabisch, termasuk bertutur dalam bahasa Arabisch. Kembara ilmu Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani kemudiannya diteruskan lagi apabila beliau menyambung pelajarannya di Kolej Islam Malaya (KIM), Klang, Selangor Dari tahun 1960 hingga 1964. Semasa belajar di KIM, Tan Sri Dato8217 Seri merupakan Pelajar Yang Rajin bertanya dan sering berhujah dengan Ustas-Ustas Yang mengajar di KIM . Disebabkan kepetahan beliau berhujah, para pelajar yang lanieren telah menjadikan Tan Sri Dato8217 Seri sebagai rujukan apabila mereka menghadapi sesuatu masalah dalan pelajaran. Sebaik menamatkan pengajian von KIM, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani Telah diterima bekerja sebagai penterjemah di Einheit Cawangan Khas, Kementerian Dalam Negeri Dari tahun 1964 hingga 1967. Selepas berhenti daripada Einheit Cawangan Khas, Tan Sri Dato8217 Seri Menjadi Guru di sebuah sekolah di Pulau Pinang Selama 3 bulan, sebelum menjawat jawatan sebagai Kadi di Jabatan Agama Pulau Pinang bermula 2 November 1967 hingga 1973. Ekoran khidmat cemerlang beliau sebagai Kadi, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani kemudiannya dilantik sebagai Kadi Besar Dari 1973 Hingga 1985. Ketokohan Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani dalam mikarakan isu-isu-agama Islam telah melayakkan beliau untuk dilantik sebagai Mufti Perak bermula 1985 hingga kini. Selain Tokoh Ma8217al Hijrah 2008, antara anugerah Yang pernah diperolehi von Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani ialah Darjah Paduka Mahkota Perak Pada tahun 1986 (Yang membawa Dato8217 gelaran), Seri Paduka Mahkota Perak, 1999 (Yang membawa gelaran Dato8217 Seri), Darjah Kehormat Doktor Syariah 2001 (Yang membawa gelaran Dr.), dan Panglima Setia Mahkota 2009 (Yang membawa gelaran Tan Sri). Hasil perkongsian hidup dengan Puan Sri Hadschah Ainon bt. Abdul Ghani mulai 31 Julai 1966, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani dikurniakan 4 orang cahayamata. Walaupun sibuk dengan tugas seppai Mufti Perak, Tan Sri Dato8217 Seri tidak lupa Mitglied sumbangan beliau dalam bidang keilmuan dan kemasyarakatan. Antara hasil tulisan beliau ialah Irsyad Hukum (Yang menyentuh persoalan hukum semasa), Muamalah Hidup Islam (iaitu kompilasi 13 tajuk Kertas kerja), Syaitan Musuh Insan, Hukum-Hukum Perkahwinan, Amalan di Bulan Ramadhan Mengikut al-Quran dan as-Sunnah, Rukyah Dan Hisab, dan Ibadah Qurban. Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani juga banyak menulis kertas kerja. Antara tajuk kertas kerja ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial ial...................................................... Hukum dan Pelaksanaan, der Islam als Cabaran Masa Kini, Dakwah Masa Kini und Cabarannya, Pemindahan Ginjal, Dan Peranan und Tanggungjawab Ulama8217. Selain itu, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani juga seringkali dijemput memberikan Ceramah Agama, Menjadi ahli Panel Forum, memberi UCAP utama, dan membentangkan Kertas kerja dalam Seminar dan Majlis-Majlis Yang dianjurkan, Sama ada oleh Jabatan-Jabatan kerajaan, Swasta, dan orang perseorangan, di peringkat negeri, Kebangsaan, Dan juga antarabangsa. Antara Seminar dan persidangan yang pernah disertai von Tan Sri Dato8217 von Seri ialah Persidangan von Ulama8217 von Nusantara. Islam Di Alaf Baru, Menggaris Agenda Alaf Baru, Seminar Pemindahan Ginjal und Cabaran als Kemajuan Yang Dihadapi Der Islam von Rantau Ini, dan Dialog Agama Di Antara Der Islam, Yahudi, Dan Kristian. Berdasarkan kepada ketokohan beliau dalam bidang keilmuan Islam, Tan Sri Dato8217 Seri Telah dibei kepercayaan untuk menyandang pelbagai jawatan, Sama ada dalam badan-badan kerajaan, badan-badan berkanun, mahu pun sektor Swasta. Antara jawatan Yang Masih disandang oleh beliau sehingga Kini ialah Ahli Tetap Lembaga Pengarah Kolej Islam Darul Ridzuan, Pengerusi Jawatankuasa Khas Penyelaras Dakwah dan Pembelajaran Negeri Perak, Ahli Lembaga Pengarah Perbadanan Kemajuan Ekonomi Islam Negeri Perak, Ahli Lembaga Pengarah Lembaga Teks Al-Quran, Ahli Majlis Penasihat Kumpulan Maybank, Pengerusi Lembaga Pengelola Koleh UNISMA, Dan Ahli Verkleidung Penasihat Syariah Permodalan Nasional Berhad. Secara umumnya, Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani adalah seorang yang tegas dalam pendiriannya. Ketegasan Beliau Dalam isu-isu yang melibatkan agama Islam ini sebenarnya bukan lagi menjadi rahsien, sama ada di kalangan sabahat handai, para penyokong, mahu pun mereka yang tidak sependapat dengan beliau. Sejarah Telah merakamkan betapa lantangnya Tokoh Ma8217al Hirah 1429 2008 ini Ketika bercakap tentang isu murtad, Sure Heboh, Majlis Perundingan Antara Agama, Kongsi Raya, penggunaan Kalimah Allah oleh orang-orang bukan Islam, dan Yang terbaru sekali, hukuman sebat ke atas pesalah wanita. Melihat kepada sumbangan yang hat begitu besar yang telah dicurahkan oleh veröffentlicht von Tan Sri Dato8217 Seri (Dr) Hj. Harussani kepada agama, bangsa, dan negara, maka Universitat Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dengan ini amat berbangga dan berbesar hati menganugerahkan Ijazah Kehormat Nicht verfügbar Doktor Pendidikan Islam kepada Yg. Amat Berbahagia Tan Sri Dato8217 Seri (Hrsg.) Hj. Harussani b. Hj. Zakaria sempena istiadat konvokesyen UPSI kali yang ke-12.Hukum Labur amp Berniaga Forex (Devisenhandel) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang asing dan juga perniagaan Forex. Bagaimana Pula jika saya melakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa sendiri atau yang disediakan oleh broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belian matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, unda perlu memahami dua jeneis perkara iaitu: - 1 - Melabur wang ringgit unda ke dalam satu syarikat yang memperolehi untung melalui FOREX. 2- Melantik Satu-Plattform atau syarikat untuk menjalankan jual beli wang asing dan simpan. Semua transaksi dijalankan oleh und ein sendiri, syarikat hanya menyediakan Plattform als mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat Yang menjalankan FOREX: Forex (Foreign Exchange) atau Yang Lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu jenis perdagangantransaksi Yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap matawang negara Verschiedenes Yang melibatkan Pasar-pasar matawang utama di dunia Selama 24 Marmelade Secara Berterusan Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk kepada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: - a - Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia erbärmlich dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah auf der Stelle. Ia datang banyak hadis antara yang paling utama adalah: Ich weiß nicht. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). (Riad Muslim, Nr. 4039, Nr. 4039, Nr. 4039, Nr. 4039, Nr. 4039 Nr Hadith 119). B - Nabi bersabda: - Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) c - Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas als perak secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, Nr. 2070, 2762) Hadis-Hadis di atas menyebut perihal displin Der Islam dalam pertukaran emas dan perak. Untuk informasi, ulama bersepakat bahawa matawang (banknote) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak malibabkankan nilai dan fungsinya sebagai mittel des tausches. Justeru setiap displin als syarat transaksi Yang melibatkan emas als Perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikianischer Keptusan Majlis Fiqh Antrabangsa als Juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa von bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang Yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah Pasti tidak Akan menjaga syarat ini kerana kebanyakan FOREX Yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex Yang lsquoValue vorwärts menggunakan (nilai masa hadapan) Yang tergolong dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Optionen dan lain-lain Instrument Yang tidak halal di sisi Scharia. Instrumen-instrumen tadi tidak memenuhi syarat Der Islam iaitu serah terima atau tödök qabadh dalam Der Islam sarara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua-dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al-Muhtar ala ad-durr, 4531). Tidak Saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam Yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah Mereka, Namun semua Mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT dan bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis vorwärts ia menggunakan konsep Al-WAD atau Einseitige Versprechen dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis Scharia mereka telah meletakkan beberapa syarat dan bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIAN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) DEL DALAM INSTITUTSI KEWANAN KÖNNENKONVE YANG MÄRTLICHKEIT MELEUCHTMARALII CARA FOREX. Ia adalah keputusan Paneel Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Rechnungswesen amp Revisionsstelle für islamische Institutionen (AAOIFI). Antara Tafel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahbah Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al-Mani, Dr. Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr. Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al-Ayashi al-Sadiq Fadad, Syeikh Dr. Ajil Nashmi und ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING Yang dijalankan sendiri - Bagi mengetahui hukum bagi bentuk Kedua ini, pertama-Tamanya ia tertakluk kepada: - a - Terdapat unsur Judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan Dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai von negara matawang terbabit. Maka setelah kajian perinci oleh Jakim dan ISRA, mendapati unsur judi adalah wujud maka semua jenis forex handel adalah HARAM. B - Kesohihan dan kewibawaan syarikat Plattform Dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak und ein ditipu oleh plattform syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci Berkenaan-Plattform ini mestilah diteliti dan Boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi und ein adalah syubhat dari awal lagi keran terdapat unsur gharar. B - Jika-Plattform tersebut punyai wibawa als verkleinern serta info yang sangat mencukupi, kalifornien adalah menilai akta-akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan und ein tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang-undang Negara. Jama yang kedua juga lulus, saya kira transaksi jual matawang asing dan simpan dan kemudian jual semula apabila harga tukaranny naik adalah harus kerana ia secara automatiknya dilaksanakan menurut kaedah lsquospot. ................................................. Setakat apa yang diterangkan oleh einzeln yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara forex handel memlali internet ini. Ia seperti berikut: - 1) Ia mempunyai Mindestmodal. Sebastian contoh USD 1, USD 100 dan lain-lain, ia berbeza mengikut polisi syarikat Devisenhandel masing-masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat Plattform-Devisenhandel ini akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan menentukan, samada, untuk, muuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belianisch. Gambaran mudahnya adalah: - Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3.6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plattform syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala itu, ua Akan menekan Taste jual USD 100 dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi. Pihak Syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh RM 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, Tidak DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIAN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya Akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun Pada Hari tersebut. Isu Scharia. Jama ini tidak berlaku, maka ia lulus dari sudut Scharia, namun jika kelewatan berlaku, isu Scharia di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ina menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: - Dalam menukar wang dengan wang, Nabi telah menyebut garis Panduan Yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia dilakukan Secara serentak (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Muslim, kein 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang Dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: - Ertinya. Rasulullah sah melarang Dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al-Bukhari, kein 2070, 2762) Imam An-Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para Ulama Telah bersepakat wajibnya syarat serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam Internet tetapi punyai bukti seperti resit ata nota elektronik Yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih Muslim) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modales dicampur untung dimasukkan di dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan mindestens modales yang tinggi seperti USD 1000 dan lain-lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan Hebelwirkung yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar unda adalah USD 100. Maka und ein dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 beerti modal unda akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 atau jika memilih 1: 100, beerti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang und ein akan di pasarkan di pasaran. Die Verwendung von verschiedenen Finanzinstrumenten oder Fremdkapital wie Marge, um die potenzielle Rendite einer Investition zu erhöhen. Leverage kann durch Optionen, Futures, Marge und andere Finanzinstrumente geschaffen werden. Zum Beispiel sagen Sie haben 1.000 zu investieren. Dieser Betrag könnte in 10 Aktien der Microsoft-Aktien investiert werden, aber um die Hebelwirkung zu erhöhen, könnten Sie die 1.000 in fünf Optionskontrakte investieren. Sie würden dann kontrollieren 500 Aktien statt nur 10. (Rujukan) Jika benarlah apa Yang Saga gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Hebel ini adalah HARAM kerana ia dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar und ein hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10.000. Ia berdasarkan apa yang erbärmlich oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu Yang tidak di dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, 3504, 3283) Malah Saya juga hampir Pasti, Wang Yang digandakan oleh Syarikat itu dikira sebagai pemberian pinjaman dan sudah tentu Mereka Akan mengambil sedikit keuntungan Samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, sekali lagi Riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan Hebelkraft 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi mengurangkan risiko semasa handeln dijalankan. Dan jika terdapat masalah kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan margin anruf, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, Jika Semunya Dilaksanakan Dengan Jelas Dan Perancangan Yang Betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya masalah Scharia dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIAN YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini adalah HARAM kerana Sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula ia bukanlah sesuatu Yang disukai oleh polisi ekonomi di dalam Islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam Islam, matawang adalah Tauschmittel sahaja dan ia bukanlah komoditi Yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang Kini tidak lagi bersandarkan emas atau Perak, wang Kertas hari ini (fiat money) tidak mempunyai nilai tersendiri (seperti logam emas dan perak) kecuali nilainya datang Dari pasaran global Yang ditentukan oleh Angebot und Nachfrage di pasaran dunia. Justeru, madjadikan cara ini bagi Mitglied anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis als menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika undeinem tidak ingin menerima padnagan Saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat Ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Devisenhandel von Mufti Taqi Usmani Posted: 11 Zul QaDah 1424, 22. November 2007 Q.) Ist Forex Währung Handel halal Ich habe ein Dokument, das die Aspekte des Geschäfts. A.) Ich ging durch die Papiere, die von Ihnen geschickt wurden. Ich bin der Meinung, dass diese Transaktionen nicht mit der Scharia vereinbar sind. Die sehr Bedingung, die Sie nicht nehmen können, die Lieferung der gekauften Währung macht es unzulässig. Im übrigen gibt es nach meinem Wissen weitere Elemente, die diesen Handel in der Scharia unrechtmäßig machen, wie zB Verkäufe, Leerverkäufe usw. Dies ist zusätzlich zu der Tatsache, daß die Währungen ursprünglich ein Tauschmittel sind und nur ausgetauscht werden sollten Persönlichen Gebrauch in verschiedenen Ländern. Sie zu einer handelbaren Ware nur zu machen, um einen Gewinn zu erzielen, ist auch gegen die Grundphilosophie der islamischen Ökonomie. Ich würde Ihnen daher nicht raten, diesen Handel zu verwöhnen. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah und ein mengenali siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Sema pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar ia boleh difahami orang awam. Jama terdapat kesilapan teknik carajual dan beli, boleh dimaklumakn kepada di ruangan komentar kerana info tentak tatacara di atas juga sagena perolehi dari yang terlibat. Syaa tiada masa untuk Membrane pembacaan dan kajian sendiri di ketika ini. Sekian Fügen Sie diese Seite zu Ihren Favoriten hinzu Social Bookmarking websites More.
Mas Wiro Jati. Berarti itu bagus mas kalo masih bisa Gewinn. Berarti tinggal resiko Verlust diminimalisir. : V soalnya strategie apapun pasti ada kelemahannya. Tinggal dikasih pengaman, misalnya kalo ngak mau pake SL diganti ausstehende Reihenfolge, misal Buy. Diamakan pake Verkauf Stop, 30 Pips. Biar harga anjlok gila2an Sampeyan masih ngambang schwimmende 30 pips doang. Dan belum berkurang ke balance krn belum tereksekusi. Kemungkinan masih bisa dibuka pake schneiden verlust ato durchschnittung marti: v kan cuma 30 pips aja 9 2016. Kayaknya ni Mantap. Q juga pecinta scalping harian Tapi sayang krn q Kurang Memahami Timing. Q-Kena-Verlust Makasih masukanya Mungkin nti q jg akn praktekin teknik 1bln nya .. 24 2016. 8 2016 Kalo modalnya 100, brp pips perhari Ziel TP nya 11 2016. Kalo scalping modal berapa aja bisa kn ga mesti 1000, itu cuman ngasih rasa aman aja, saya juga tertarik sama scalping cuman rada ga ngerti, selama ini pake nya schwingen pas london jahreszeit doang pas trend ny...
Comments
Post a Comment